През месец юни 2020 година, беше подписано Рамково споразумение на европейските социални партньори за дигитализацията (European Social Partners Framework Agreement on Digitalisation).
Рамковото споразумение е автономна инициатива и е резултат от преговорите между европейските социални партньори, като част от тяхната шеста многогодишна работна програма за 2019 – 2021. В контекста на член 155 от Договора за функционирането на Европейския съюз, това автономно Европейско рамково споразумение ангажира членовете на BusinessEurope, SME united, CEEP (днес вече SGI Europe) и ETUC (заедно с комитета за връзка EUROCADRES/CEC) да представят и да прилагат инструменти и мерки, където са необходими на национално и секторно ниво и/или на ниво предприятие, в съответствие с процедурите и практиките, специфични за мениджърите и работниците в страните членки и в страните от Европейското икономическо пространство.
Страните, подписали споразумението също така канят своите организации – членки от държавите, кандидатстващи за членство в ЕС, да приложат това споразумение. Периодът на прилагането му ще продължи три години след датата на подписването на споразумението.
Член 155 (предишен член 139 от ДЕО)
- Диалогът между социалните партньори на равнището на Съюза може да доведе, ако те пожелаят, до договорни отношения, включително и до споразумения.
- Споразуменията, сключени на равнището на Съюза, се изпълняват било в съответствие с процедурите и практиките, специфични за социалните партньори и за държавите-членки, било при въпроси, обхванати от член 153 – по съвместно искане на подписалите ги страни, с решение на Съвета, по предложение на Комисията. Информира се Европейският парламент.
Съветът действа с единодушие, когато договорът съдържа една или повече разпоредби, отнасящи се до областите, за които се изисква единодушие съгласно член 153, параграф 2. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/HTML/?uri=CELEX:12016E155&from=EN
Член 153 (предишен член 137 от ДЕО)
- С оглед постигането на целите на член 151, Съюзът подкрепя и допълва дейностите на държавите-членки в следните области:
а) подобряване в частност на работната среда с цел закрилата на здравето и безопасността на работниците;
б) условия на труд;
в) социална сигурност и социална закрила на работниците;
г) закрила на работниците при прекратяване на трудовия договор;
д) информиране и консултиране на работниците;
е) представителство и колективна защита на интересите на работниците и работодателите, включително съвместно вземане на решения при спазване на параграф 5;
ж) условия за заетост на граждани на трети страни, законно пребиваващи на територията на Съюза;
з) интегриране на лицата, изключени от пазара на труда, без да се засяга член 166;
и) равенство между мъже и жени по отношение на възможностите на пазара на труда и третирането при работа;
й) борба срещу социалното изключване;
к) модернизация на системите за социална закрила, без да се засяга буква в).
- За целта Европейският парламент и Съветът:
а) могат да предприемат мерки, насочени към насърчаване на сътрудничеството между държавите-членки чрез инициативи, имащи за цел да подобрят познанието, да развият обмена на информация и на най-добри практики, да поощряват новаторски подходи и да оценяват опита, без хармонизиране на законовите и подзаконовите разпоредби на държавите-членки;
б) могат да приемат в областите, изброени в параграф 1, букви а) – и), посредством директиви, минимални изисквания, които следва да бъдат приложени постепенно, като се имат предвид условията и техническите правила във всяка държава-членка. Тези директиви избягват налагането на административни, финансови и правни ограничения по начин, който би попречил на създаването и развитието на малки и средни предприятия.
Европейският парламент и Съветът действат в съответствие с обикновената законодателна процедура след консултация с Икономическия и социален комитет и Комитета на регионите.
В областите, посочени в параграф 1, букви в), г), е) и ж), Съветът действа в съответствие със специална законодателна процедура, с единодушие, след консултация с Европейския парламент и посочените комитети.
Съветът с единодушие, по предложение на Комисията, след като се консултира с Европейския парламент, може да вземе решение, обикновената законодателна процедура да бъде приложена към параграф 1, букви г), е) и ж).
- Държава-членка може да възложи на социалните партньори по тяхно съвместно искане прилагането на директивите, приети в съответствие с параграф 2 или, при необходимост, изпълнението на решение на Съвета, прието съгласно член 155.
В този случай тя е длъжна да осигури не по-късно от датата, до която директивата или решението трябва да бъдат транспонирани или изпълнени, социалните партньори да са въвели необходимите мерки по споразумението, като от заинтересованата държава-членка се изисква да предприеме необходимите мерки, които да й позволят по всяко време да бъде в състояние да гарантира резултатите, изисквани от тази директива или това решение.
- Разпоредбите, приети в съответствие с настоящия член:
– не засягат правото на държавите-членки да определят основните принципи на техните системи за социална сигурност и не могат да оказват съществено влияние върху финансовото равновесие на тези системи;
– не са пречка за държавите-членки, които желаят да запазят или въведат по-строги предпазни мерки, съвместими с Договорите.
- Разпоредбите на настоящия член не се прилагат спрямо заплащането, правото на сдружаване или правото да се налага локаут.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/HTML/?uri=CELEX:12016E153&from=BG
По-долу поместваме въведението към Рамковото споразумение, както и пълният му текст на английски и български език.
Въведение
Дигиталната трансформация на икономиката е многостранна тема с големи последици за пазарите на труда, света на труда и обществото като цяло. Той се разглежда по различни начини от държавите-членки на ЕС, поради различните социални и икономически ситуации, системи за пазар на труда, индустриални отношения и съществуващи инициативи, практики и колективни споразумения.
Дигиталната трансформация носи ясни ползи както за работодатели, служители, така и за търсещите работа по отношение на новите възможности за заетост, повишена производителност, подобряване на условията на труд, нови начини за организиране на работа и подобрено качество на услугите и продуктите. С правилни стратегии това може да доведе до растеж на заетостта и запазване на работните места.
Преходът носи предизвикателства и рискове за работниците и предприятията, тъй като някои задачи ще изчезнат, а много други ще се променят. Това изисква подготовка в посока на задаващата се промяната, а с това и преобразуване на уменията, необходими на работниците и предприятията за успех в дигиталната ера. Други включват реорганизация на труда и условия на труд, баланс между професионалния живот и достъпността до технологиите, включително изграждането на инфраструктурата в икономиката и регионите. Необходими са специфични подходи за МСП, за да могат да възприемат дигитализацията по начин, който е съобразен с техните специфични характеристики.
Тъй като печалбите не са автоматични, трябва да адаптираме своите пазари на труда, образованието, обучението и системите за социална защита, за да сме сигурни, че преходът е взаимно полезен за работодатели и служители. Правителствата на ЕС и националните правителства играят важна роля, като гарантират, че рамковите условия позволяват и подкрепят двете страни, така че те да се възползват от възможностите и да имат пространство за намиране на подходящи решения за справяне с предизвикателствата. Трябва да се вземе предвид, че те познават най-добре ситуацията на работното място и необходимите мерки, от които да могат да се възползват взаимно.
Важно е също да се вземат предвид влиянието на климата и околната среда.
Освен това е необходим споделен ангажимент от страна на работодателите, работниците и техните представители, за да се възползват максимално от възможностите и да се справят с предизвикателствата в партньорски подход, като същевременно се зачитат различните роли на участващите.
Това рамково споразумение е споделеният ангажимент на европейските междусекторни социални партньори, които целят да оптимизират ползите и да се справят с предизвикателствата на дигитализацията в света на труда.
- Рамково споразумение на европейските социални партньори за дигитализацията (на български език);
- European Social Partners Framework Agreement on Digitalisation (in English).